6 вересня 2009 року в с.Городне Краснокутського району Харківської області пройде Перший Національний етнофестиваль «Співочі Тераси». В рамках фестивалю будуть представлені: нові туристичні маршрути «Євро- 2012», які включають єдиний в Україні історико-культурний об’єкт: садові тераси - «Спiвочi Тераси» - геніальну інженерну споруду, пам’ятку ландшафтного дизайну 18-19ст. з унікальними акустичними властивостями.
Музична програма фестивалю презентує найкращі автентичні колективи Слобожанщини, які продемонструють старовинні обряди та зразки «корінного співу», автентичний одяг («так званий «український стрій»), старовинні народні інструменти. Хедлайнерами програми сучасної інтерпретації фольклору будуть Олег Скрипка з програмою «Етно-диско», Катя Chilly з програмою «Крашен вечір», та один з найкращих гітаристів світу Енвер Ізмайлов з етномузикою східних країн в програмі «Шовковий шлях». Протягом фестивалю і до кінця вересня в славетному Пархомівському музеї працюватиме персональна виставка робіт в стилі етномодерн Анжеліки Рудницької - „Незриме коріння”, де будуть демонструватися вперше нові роботи - гобелени, підготовлені спеціально до фестиваля «Співочі Тераси».
В інтерв’ю журналістам ініціатор ідеї фестивалю «Співочі Тераси Микола Пазич, який родом з цих місць, повідомив, що головною задачею фестивалю було включити регіональну етнічну культуру Слобожанщини в сферу активного обміну історико-культурними цінностями в рамках всеукраїнського, а надалі - міжнародного фестивального руху; а також сприяння розвитку туризму, в тому числі «зеленого», аграрної економіки, садівництва. «Адже на старовинному гербі Красного Кута є плоди та ягоди, які традиційно вирощувались в цих місцях», - додав він. «Нам необхідно активізувати увагу громадськості до історичних пам’яток Слобожанщини, створити нові туристичні маршрути, що включають в себе об’єкт «Спiвочi Тераси» та внести їх до реєстру туристичних маршрутів в рамках проведення Чемпіонату „Євро-2012”, нам є чим пишатися».
Надзвичайну цікавість та цінність для дослідників представляють самі «Співочі Тераси» - унікальна «акустична студія» просто неба заввишки 20 метрів. «Необхідно відреставрувати, вивчити специфіку акустичних та інших властивостей терас та підготувати їх до експлуатації як новий історико-культурний об’єкт туризму. Попередня експертиза показала, що під цегляною кладкою 19 сторіччя є інша кладка, замішана, за старовинними технологіями, на яєчному розчині. Крім того, вчені виявили пустоти та мережу труб під землею на глибині метра, а також на самих терасах. Ми плануємо протягом 2009-2010 року провезти розслідування терас за участю істориків, археологів, геодезистів, будівельників-архитекторів, інженерів, акустиків, звукорежисерів, тощо» - повідомив журналістам Голова Краснокутської РДА Анатолій Дмитрієв.
«Що стосується музичної концепції фестивалю, то вона спирається на полюсний принцип подання музики – з одного боку, це автентика, обрядовість та «корінний спів», з іншого – робота найкращих професійних музикантів з фольком в різноманітних напрямках і стилях сучасної музики», - відзначила ПР-директор фестивалю Архипова Анна.- «Пропонується новий підхід до самої фестивальної традицїї щодо демонстрацїї музики, а саме: ансамблі аутентичного фольклору представлятимуть музику не на сцені, а в природному середовищі - на землі, на овальній площадці терас. привернення до нього уваги та залучення до спільної роботи професійних музикантів, фольклористів та мистецтвознавців.Бажано, аби етнофестиваль «Співочі Тераси» став своїрідною «Альма матер» для всіх фольклористів України.Звучання прадавнього етноспіву у виконанні талановитої молоді – одне з головних завдань та переваг фестивалю, яке презентуватиме це мистецтво не як музейну культуру „вимираючих” бабусь, а як інтонаційно – свіже, сучасне мистецтво цивілізованої нації. Етнофольк в його достовірно-корінному, аутентичному, з одного боку, - і сучасному звучанні, - з іншого, повинен стати актуальним та найбільш престижним рухом в молодіжному середовищі східної України, Слобожанщини, та України загалом»,-додала вона.- «Знати своє коріння, родовід та знатися на своєму мистецтві має бути модним!»
Хедлайнери фестивалю „Співочі тераси”
Олег Скрипка
Лунає слава далеко й близько про вечорниці ЕТНО-ДИСКО Сучасне втілення традиційних українських вечорниць, яскраве мандрівне танцювально-розважальне дійство, що презентує широкому загалу народні танці та пісні, та щиру українську душу, запрошуючи відвідати світ музики, поезій, давніх народних звичаїв та надсучасних танцювальних ритмів.
Проходить періодично від осені 2004 року під егідою міжнародного етно-фестивалю "Країна Мрій".
Головний творець та ідейний натхненник проекту – Олег Скрипка, керманич легендарного українського гурту "Воплі Відоплясова" та хрещений батько "Етно-Диско" – унікального прогресивного напрямку в сьогоденній танцювальній музиці.
Серед постійних учасників шоу незбагненна народницька капела "Чоботи з Бугая", яку свого часу Олег зібрав докупи, власне, для "Вечорниць".
Грандіозна "Велика Оркестра" ("Le Grand Orchestrе"), неповторна музична формація, що творить на перетині рок-музики, фольклору, джазу та українського романсу і, за словами Олега Скрипки, на сьогодні являє собою "збірний образ сучасної української музики".
Та, власне, сам маестро DJ O’Skrypka зі своїм знаковим етно-диско-сетом, побудованим на актуальних вітчизняних награваннях з елементами народних співів (world music).
Також у різні часи в серії "Вечорниць" виступали гурти "Мандри", "Очеретяний Кіт", "Вертеп", "Стелсі" та "Сонцекльош".
Крім того, під час гастрольних подорожей до участі в святі традиційно залучаються місцеві виконавці – Ді-Джеї, музики, різноманітні фольклорні колективи, словом, всі ті, хто знають, як змусити публіку веселитись та стрибати до ранку, не відступаючи, звісно, від етнічної ідеї, а також дати людям гарну нагоду подіставати зі сховків, напрасувати і вбрати свої розкішні святкові вишиванки.
Географія мандрів у стилі "Етно-Диско" наразі сягнула далеких кордонів Західної Європи. Охопивши вже всю Україну – від Львова та Івано-Франківська до Харкова та Дніпропетровська, сьогодні "Вечорниці" розгорнули свої вітрила у Франції, Італії, Норвегії, Австрії, Іспанії та Америці, чим беззаперечно підтвердили свій міжнародний статус, відкривши браму Країни Мрій далеким краям та новим друзям.
Катя Chilly
Сладкоголосый эльф, политкорректный нонконформист украинской музыки, певица, разрушающая все представления о формате. Голос сирены, заставляющий забыть обо всем на свете, пряничное личико сказочного персонажа и чистая детская непосредственность. На вид худенькая, похожая на девочку-подростка, но голос, как меч рассекающий пространство и будоражащий кровь, представляет акустический проект: вокал - Катя Chilly, рояль - Максим Сидоренко, контрабас - Юрий Галинин, скрипка - Ксения Задорская, ударная установка - Алик Фантаев .
Она за свою музыкальную карьеру уже успела собрать целый венок из самых престижных номинаций у себя на родине и за рубежом: попала в гала концерт "Best Of The Fringe" (с прямой трансляцией по Sky Channel), радио и ТВ программы BBC, Channel 4 (в том числе "живые" трансляции). В итоге была включена в престижнейший итоговый TV-дайджест BBC-1 "Edinburgh Nights" (вместе с Orbital, Nick Cave and Dirty Tree, John Zorn and Masada).
На Украине победила на ВСЕХ конкурсах, в которых принимала участие (Фестиваль "Червона Рута-97" и т.д.), а также оказалась Лучшей певицей Украины в номинации Украинской рок-академии. В украинской печати ее называют "Диво" (не дива!) украинской альтернативной музыки.
Аутентичное звукоизвлечение разных земель - это социально-биологический феномен, открывающий туннель во временное пространство. Человек, слушающий, на подсознательном уровне ощущает мост между прошлым, настоящим и будущим.
"Раньше, в древние времена, на сцену выпускались только жрецы и священнослужители. Потому что работа со звуком – это сеяние. Звуком можно лечить, а можно и разрушить. Если ты хочешь приумножить чистоту, нужно быть чистотой, нужно работать над тем, чтобы быть чистым. Если ты хочешь приумножить боль – ты должен быть болью в этот момент, но в этот момент этой болью оплодотворятся люди, которые это слушают. Этот закон работает, хочешь ты или нет."
"Мое искусство сиюминутно, это нужно принять, но оно могущественно."
"…И я задала вопрос себе, Богу – что я могу предложить? Все уже есть. Я могу предложить единственное – это свое сердце на блюдечке с голубой каемочкой… и петь его."
"…явилась Музыка. Эта была та музыка, ради которой её Величество придумали. Музыкантов не было, ни одного эго, только Музыка."
Не пропустите - это стоит того!
Энвер Измайлов (заслуженный артист Украины)
Энвер Измайлов вырос в Фергане, куда его семью выслали вместе с другими крымскими татарами в период сталинских репрессий. На гитаре выучился играть сам.
Единственной его школой были народные узбекские свадьбы, куда его приглашали небогатые люди, не имевшие возможности позвать нескольких музыкантов, - там Энверу удавалось заменять собой целый оркестр.
Гитарист самостоятельно обучился игре на электрогитаре и затем самостоятельно изобрел тэппинг - прием игры, при котором пальцы обеих рук лежат на грифе гитары, как на клавиатуре, и звук извлекается быстрым прижатием струн, а не ударом или щипком по ним. В музыке Энвера соединяется импровизационное начало и элементы музыкального фольклора как народа крымских татар, к которому он принадлежит, так и других народов Причерноморья, Балкан и Ближнего Востока.
В начале 90-х Энвер переехал в Крым. В настоящее время он делит свое время между Крымом и столицей Украины - Киевом.
В начале июля 1999 г. одновременно с переизданием альбома "Восточная легенда" московская компания Boheme Music выпустила очередную работу Энвера - альбом Трио Энвера Измайлова "Минарет". Эта работа, стоящая даже ближе к стилистике этно-джаза или world jazz, нежели "Восточная легенда", представляет Энвера Измайлова не как сольного музыканта, а как равноправного участника ансамбля (вместе с ним над записью работали саксофонист и флейтист Наркет Рамазанов и перкуссионист Рустем Бари).
Когда Энвер Измайлов исполняет свою музыку, трудно поверить, что играет он на гитаре. В руках музыканта она звучит всегда по-разному: то как старинная лютня, то как восточный народный инструмент, то как современная электронная установка.
Сейчас он много гастролирует - во Франции, Швейцарии, Германии, Скандинавии, а также дает открытые уроки игры на гитаре по приглашению высших учебных заведений Европы.
Несколько раз в году он выступает в Москве в камерном зале ЦДХ. Но всегда стремится домой, в Крым, где живет вместе с семьей в совхозе "Завет Ленинский". "Моя музыка далека от городов по своему духу, - говорит Энвер Измайлов. - Только здесь, в деревне, я растворяюсь в природе, а аромат арбузов, южной травы и моря возбуждают во мне столь сильные чувства, что я спешу выразить их в звуках".
Анжеліка Рудницька
"Етнофестивалі, що народжуються подорожують Україною - це світ дивовижних відкриттів. Це знайомство з новими людьми, талантами, історіями, фантастичними місцевостями і особливостями краю. "Співочі Тераси" - це вражаючі таємниці українського минулого, непереборне бажанння відкрити цю таємницю й показати її світові. Сподіваюсь, цей фестиваль допоможе нам глибоко пізнати свій край і наповнить кожного з нас радістю, енергією і гордістю за свою країну. Бажаю фестивалю "Співочі Тераси" успіху і довголіття! Щасти вам!
АНЖЕЛІКА РУДНИЦЬКА |